پژوهشگر

این وبلاگ حاوی نوشته ها و یادداشتهای منتشره اینجانب در رسانه ها می باشد

پژوهشگر

این وبلاگ حاوی نوشته ها و یادداشتهای منتشره اینجانب در رسانه ها می باشد

اینجانب علی اکبری به عنوان محقق و پژوهشگر مطالبی را در رسانه ها و خبرگزاری ها منتشر می نمایم که سعی دارم آنها را در این وبلاگ قرار دهم.
برای دسترسی بهتر خوانندگان محترم به اصل یادداشت درخبرگزاری یا تارنمای انتشار دهنده، در ابتدای هر متن، ضمن درج تاریخ و نام تارنمای مربوطه، لینک مربوطه نیز قرار گرفته است .

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

این مطلب 13 آذرماه 1393 و پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، منتشر گردید.

اگر به هر دلیل دولتمردان کشورمان تمایل دارند گزارش آژانس را یک گزارش مناسب بدانند باید به‌صورت صریح و قاطع آن بخش از گزارش که ایران را متهم به فریب‌کاری می‌کند تکذیب و آن را نشانه سیاسی‌کاری آژانس معرفی نمایند در غیر این صورت، این امر مؤید و مقوم گزارش خلاف واقع آژانس خواهد بود.

گزارش نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بالاخره بعد از حواشی فراوان منتشر شد و با گذشت زمان اندکی که از انتشار این گزارش گذشته است، تحلیل گران داخل و خارج کشور در این خصوص به اظهارنظر پرداخته‌اند. البته از قبل نیز مشخص بود که گزارش آژانس با واقعیت تفاوت فراوانی خواهد داشت. نگارنده پس از دیدار آقای آمانو و آقای صالحی، این موضوع را طی یادداشتی در خبرگزاری فارس (اینجا) منتشر نموده و اعلام داشته بود آمانو هیچ تعهدی به خاتمه دادن PMD نداده است.

 البته برخی از آقایان تمایل دارند که گزارش نهایی آژانس را یک گزارش خوب معرفی نموده و اعلام دارند که شورای حکام متناسب با همین گزارش، پرونده ایران را خاتمه خواهد داد. سؤال اساسی این است که اگر فرض را بر این بگذاریم که تحلیل این برادران گرامی صحیح است و شورای حکام چنین اقدامی انجام خواهد داد، این امر به چه قیمتی خواهد بود؟ گزارش آژانس به دروغ و بر اساس آسمان و ریسمان به هم بافی بی‌پایه و اساس، به‌صراحت اعلام می‌کند که ایران در مقطعی به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای بوده است و همین بخش از گزارش، فصل مشترک تمام اخبار و تحلیل‌هایی است که رسانه‌های نظام سلطه در بازتاب گزارش آژانس به آن اشاره کرده و به‌عنوان تیتر اصلی خود برگزیده‌اند. امری که خلاف تمام واقعیت‌های موجود است و علی‌رغم تمام همکاری‌های ایران با آژانس، نه‌تنها ادعاهای قبلی تکذیب نشده بلکه اکنون این اتهامات با قوت بیشتری اعلام و مستندنگاری شده است.

اگر غرب و نظام سلطه بر اساس گزارش‌هایی که هیچ مستندی نداشته و صرفاً ادعاهای واهی بوده است، پرونده ایران را برای بیش از 12 سال باز نگه داشته‌اند، با توجه به چنین صراحتی در گزارش جدید، از پیگیری موضوع صرف‌نظر می‌کنند؟ آیا چنین گزارشی، مستمسکی برای بازگشایی این پرونده در آینده نخواهد بود؟

 مقام معظم رهبری به‌صراحت اعلام فرموده‌اند «ملت ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود»(1390/12/3) و رییس‌جمهور محترم کشورمان نیز اظهار داشته: «ایران از روز اول دنبال سلاح اتمی نبوده، امروز نیست و فردا هم نخواهد بود.»(1394/1/20) اکنون گزارش آژانس اعلام می‌دارد که ایران نه‌تنها در این خصوص دروغ گفته است بلکه تلاش نموده اقدامات خود در این خصوص را مخفی نماید. با این وصف آیا روا است که ما گزارش آژانس را یک گزارش خوب ارزیابی کنیم؟ ممکن است نگاه نگارنده با تمایلات و راهبردهای برخی از آقایان متفاوت باشد و این برادران لغو تحریم‌ها را اولویت کشور بدانند و اعلام نمایند که شورای حکام بر اساس همین گزارش، پرونده را مختومه خواهد کرد لیکن اگر قرار باشد این امر به بهای متهم شدن کشورمان به دروغ‌گویی و فریب، صورت پذیرد، هیچ انسان عاقل و هیچ سیاستمدار حکیمی این امر را نخواهد پذیرفت.

اگر به هر دلیل دولتمردان کشورمان تمایل دارند این گزارش را یک گزارش مناسب بدانند باید به‌صورت صریح و قاطع آن بخش از گزارش که ایران را متهم به فریب‌کاری می‌کند تکذیب و آن را نشانه سیاسی‌کاری آژانس معرفی نمایند در غیر این صورت، این امر مؤید و مقوم گزارش خلاف واقع آژانس خواهد بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی