پژوهشگر

این وبلاگ حاوی نوشته ها و یادداشتهای منتشره اینجانب در رسانه ها می باشد

پژوهشگر

این وبلاگ حاوی نوشته ها و یادداشتهای منتشره اینجانب در رسانه ها می باشد

اینجانب علی اکبری به عنوان محقق و پژوهشگر مطالبی را در رسانه ها و خبرگزاری ها منتشر می نمایم که سعی دارم آنها را در این وبلاگ قرار دهم.
برای دسترسی بهتر خوانندگان محترم به اصل یادداشت درخبرگزاری یا تارنمای انتشار دهنده، در ابتدای هر متن، ضمن درج تاریخ و نام تارنمای مربوطه، لینک مربوطه نیز قرار گرفته است .

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

این مطلب  9 مهرماه 1394 در خبرگزاری فارس  و در تحلیل دست دادن جناب آقای ظریف با رییس جمهور آمریکا در سفر به نیویورک  منتشر گردید.

در عرف دیپلماتیک قطعاً شأن و جایگاه یک رئیس‌جمهور، همتراز با رئیس‌جمهور است و اینکه رئیس‌جمهور آمریکا و تیم رسانه‌ای او، ملاقات و دست دادن با یک وزیر ایرانی را چنین با افتخار مطرح می‌نمایند نشان از خالی بودن دست آمریکا دارد.

در اینکه جناب آقای ظریف یک اقدام نابجای دیگر را در کارنامه دولت یازدهم ثبت نموده است تردیدی وجود ندارد. دست دادن با اوباما، آن‌هم در شرایطی که قبل از عزیمت تیم سیاسی کشورمان به نیویورک زمزمه‌هایی برای چنین اقداماتی شنیده‌شده و دولتمردان کشورمان، تأکید نموده بودند که چنین اقداماتی در دستور کار نخواهد بود و در شرایطی که اقدامات آمریکا و توهین‌های مسئولان این کشور به ملت و دولت کشورمان نه‌تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است، جایی برای تائید این اقدام آقای ظریف باقی نمی‌ماند و قطعاً حتی اگر این دیدار به صورت اتفاقی نیز رخ‌داده باشد، جناب آقای ظریف به‌راحتی می‌توانستند از دست دادن با اوباما خودداری نمایند و با این اقدام، ضمن دفاع از صلابت و عزت ملت ایران، رییس‌جمهور آمریکا را تحقیر نمایند.

 البته با توجه به سخنان جناب آقای روحانی در سفر قبلی و صحبت تلفنی با اوباما که اظهار داشته بود نمی‌خواستم اوباما را تحقیر کنم؛ ظاهراً توقع از آقای ظریف برای دست ندادن با اوباما را نیز باید فراموش کرد و آقای ظریف نیز پاسخ خواهد داد نمی‌خواستم بی‌ادبی کرده باشم و البته نگارنده متوجه نمی‌شود که چگونه آقای اوباما که برخی دولتمردان ما او را مؤدب و باهوش می‌دانند چنین گستاخانه در مورد ایران و ایرانی سخن می‌گوید و کسی نیز او را به بی‌ادبی متهم نمی‌کند.

آنچه در این میان نباید مورد غفلت واقع شود، دریوزگی و التماس یک رییس‌جمهور مستأصل برای دست دادن با یک وزیر است. در عرف دیپلماتیک قطعاً شأن و جایگاه یک رییس‌جمهور، همتراز با رییس‌جمهور است و اینکه رییس‌جمهور آمریکا و تیم رسانه‌ای او، ملاقات و دست دادن با یک وزیر ایرانی را چنین باافتخار مطرح می‌نمایند نشان از خالی بودن دست امریکا دارد.

 اوباما که به فرموده مقام معظم رهبری، لاف در غربت می‌زند و ایران را تهدید می‌کند به‌خوبی واقف است که چاره‌ای جز کنار آمدن با ایران قدرتمند ندارد و تهدیداتی چون روی میز بودن گزینه نظامی و ... محلی از اعراب ندارند و چنین رویدادهایی مؤید این مسئله است. اینکه مسئولان امنیتی آمریکا- با توجه به شرایط ویژه امنیتی که برای رییس‌جمهور آمریکا پیش‌بینی و اجرا می‌شود - به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که بتوانند ملاقاتی بین اوباما و ظریف برقرار کنند، حاکی از نیازمندی آمریکا به ایران است و بیانگر این واقعیت است که آن زمان که سفیر آمریکا در ایران برای کشورمان تعیین تکلیف می‌کرد، گذشته است و اکنون آمریکا است که حاضر است برای رضایت ایران، به ملاقات رییس‌جمهور این کشور با یک وزیرخارجه آن‌هم در یک مکان غیررسمی و به صورت سرپایی بسنده کرده و خبر این دیدار را با خوشحالی و شگفتی منتشر نماید.

 البته مجدداً تأکید می‌شود که بیان این مسئله، به معنای تائید اقدام جناب آقای ظریف نمی‌باشد. دستگاه رسانه‌ای غرب تلاش دارد ایران را به دست کشیدن از آرمان‌ها و پشیمانی از مسیر طی شده معرفی کند و چنین خطاهای راهبردی توسط دولتمردان کشورمان، می‌تواند در تحقق این طرح تبلیغاتی غرب کمک نماید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی