پژوهشگر

این وبلاگ حاوی نوشته ها و یادداشتهای منتشره اینجانب در رسانه ها می باشد

پژوهشگر

این وبلاگ حاوی نوشته ها و یادداشتهای منتشره اینجانب در رسانه ها می باشد

اینجانب علی اکبری به عنوان محقق و پژوهشگر مطالبی را در رسانه ها و خبرگزاری ها منتشر می نمایم که سعی دارم آنها را در این وبلاگ قرار دهم.
برای دسترسی بهتر خوانندگان محترم به اصل یادداشت درخبرگزاری یا تارنمای انتشار دهنده، در ابتدای هر متن، ضمن درج تاریخ و نام تارنمای مربوطه، لینک مربوطه نیز قرار گرفته است .

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

این مطلب 10تیرماه 1394 در خبرگزاری فارس منتشر گردید.

اگر ارتش یمن تصمیم بگیرد که در حمله آتی به عمق خاک عربستان، مرکزی اقتصادی و یا سیاسی را هدف قرار دهد، آیا بازهم رژیم سعودی توانایی انکار حمله را خواهد داشت؟

ارتش یمن با صدور بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه (9تیرماه 1394 ) اعلام کرد که پایگاه پدافند هوایی «السلیل» عربستان واقع در «وادی الدواسر» در منطقه «الریاض» را با 2 موشک «اسکاد» هدف قرار داده است.

سرتیپ «شرف لقمان» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح ارتش یمن در این بیانیه اعلام کرد:  پیش از این نیز، نیروهای مسلح یمن با هدف قرار دادن پایگاه هوایی «خالد بن عبدالعزیز» در «خمیس مشیط» که به کشته و زخمی شدن شماری از فرماندهان سعودی، آمریکایی و اسرائیلی حاضر در این پایگاه شد، هشدار دادند که این اقدام برای کشورهای متجاوز به یمن و در صدر آنها عربستان این پیام را دارد که از ظلم علیه ملت یمن بپرهیزند اما آنها [عربستان]این پیام ما را جدی نگرفتند.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، یک مقام مسئول در وزارت دفاع عربستان این حمله موشکی  را تکذیب کرد و رسانه‌های وابسته به ریاض، این خبر را با تمام توان پوشش دادند و برخی رسانه‌ها نیز حتی ادعا کردند که موشک‌های مذکور پیش از رسیدن به هدف، ردگیری و نابود شده‌اند.

زمانی که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، رژیم صدام جنگ شهرها را آغاز و شهرهای کشورمان و از جمله تهران را هدف حمله قرار داد، جمهوری اسلامی در یک اقدام غافلگیرکننده، در سال 1363 هجری شمسی حمله موشکی به بغداد انجام و بانک «رافدین» را هدف موشک اسکاد قرار داد.

این حمله موشکی که با بهت رژیم بعث و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صدام مواجه گردید، مورد انکار قرار گرفت و عراق انفجار در بانک رافدین را یک بمب‌گذاری و خرابکاری معرفی نمود و یک مقام نظامی عراق اظهار داشت: «خرابکاران ایرانی یک بمب در داخل ساختمان بانک کار گذاشته بودند که به ساختمان آسیب رساند، ولی کسی را حتی مجروح نکرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن نیز گفت: «ما چنین برداشت می‌کنیم که انفجار بغداد انفجاری داخلی بوده است و نه یک بمباران.»

مطبوعات کویت نیز نوشتند: «پرتاب موشک به بغداد یک ادعاست.» اما در ورای همه این انکارها، نظامیان و حامیان رژیم بعث عراق بهتر از هرکسی می‌دانستند که چه اتفاقی رخ‌داده و شلیک موشک توسط ایران به بغداد تأثیری راهبردی دارد و درنتیجه رژیم بعث مجبور به بازنگری در اقدامات و راهبردهای خود گردید.

 اکنون و در سال 1394 هجری شمسی و در قرن بیست و یکم، همچنان برخی رژیم‌های مرتجع منطقه، تصور می‌کنند که می‌توانند با قدرت نظامی و زور سرنیزه، بر اراده‌ها غلبه کنند.

رژیم سعودی که در سابقه خود موارد متعددی از این رفتار را نمایان ساخته است، در اقدامی غیرقانونی و غیر مشروع و برخلاف تمام قواعد و قوانین بین‌الملل به کشور یمن حمله کرد. تجاوزی که وارد چهارمین ماه خود شده است و در این مدت ارتش و مزدوران سعودی هیچ موفقیتی جز کشتن زنان و کودکان و تخریب زیرساخت‌های کشور یمن نداشته‌اند و اکنون خود را در مخمصه‌ای لاینحل، درگیر و مواجه می‌بینند.

جنگی که با هدف شکست انقلابیون و بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن شروع شد، با توجه به ناکامی در کسب اهداف اعلامی، در اقدامی تبلیغاتی و رسانه‌ای -که درواقع اعلام رسمی شکست عربستان در این تجاوز آشکار بود –هدف تجاوز، به جنگی برای تخریب قدرت موشکی یمن تغییر پیدا کرد و سخنگوی این رژیم اعلام کرده که عربستان موفق شده که در این حملات توان موشکی ارتش یمن را نابود سازد.

ادعایی که بطلان آن با شلیک موشک‌های نیروهای مقاومت یمنی به خاک عربستان به اثبات رسید.

نگارنده این یادداشت، بعد از شلیک موشک‌های «النجم الثاقب» توسط نیروهای مقاومت و ارتش یمن به خاک عربستان، این اقدام را اولین گام برشمرده و طی یادداشتی در خبرگزاری فارس، از راهبرد جدید مقاومت در این خصوص، سخن گفته بود و آن را سرفصل جدیدی در دفاع هوشمندانه ارتش و مقاومت یمنی معرفی و پیش‌بینی نموده بود که این حملات بر اساس راهبرد «توازن وحشت» به مناطق دورتر از مرز یمن و عمق خاک عربستان و با موشک‌های قدرتمندتر از النجم الثاقب ادامه خواهد داشت.(جزئیات بیشتر)

حمله موشکی به پادگان هوایی «خالد بن عبدالعزیز» در «خمیس مشیط» و در ادامه حمله موشکی به پایگاه موشک‌های بالستیکی «السلیل» در استان ریاض نشان داد که عدم پاسخگویی مقاومت یمنی به حملات عربستان، نه بر پایه ضعف و ناتوانی بلکه بر اساس راهبرد مشخص و هوشمندانه می‌باشد و چنانچه رژیم سعودی دست از تجاوز علیه یمن برندارد، اقدامات آتی ارتش و مقاومت یمنی، قطعاً باعث غافلگیری و بهت رژیم سعودی خواهد شد. حمله به السلیل با توجه به فاصله‌ی این پایگاه از مرز با یمن، برای نظامیان مفاهیم خاص خود را به همراه دارد و گمانه‌زنی در خصوص نوع موشک استفاده‌ شده توسط ارتش و مقاومت یمنی باعث شده برخی از صاحب‌نظران اعلام کنند ارتش یمن دارای موشک‌های «اسکاد سی» می‌باشد و این در واقع به معنای دسترسی و توانایی ارتش یمن برای حمله به اهدافی با عمق بیش از 550 کیلومتر در داخل خاک عربستان خواهد بود

البته همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد رژیم سعودی این حمله را تکذیب کرد، مشابه اقدامی که رژیم بعث عراق در مواجهه با حمله موشکی ایران به بغداد انجام داد، لیکن رژیم سعودی باید متوجه این مطلب باشد که اقدامات و حملات موشکی ارتش و مقاومت یمن تاکنون متوجه اماکن نظامی ارتش سعودی بوده است که بعضاً در حاشیه و دور از مناطق مسکونی و دارای حریم امنیتی بوده‌اند بنابراین امکان انکار و تکذیب حمله تا حدودی برای ارتش سعودی فراهم بوده است- هرچند این امر نیز محقق نشده و در حمله به «خمیس مشیط» همگان از موفقیت‌آمیز بودن حمله موشکی ارتش یمن آگاه شدند - لیکن اگر ارتش یمن تصمیم بگیرد که در حمله آتی به عمق خاک عربستان، مرکزی اقتصادی و یا سیاسی را هدف قرار دهد، آیا بازهم رژیم سعودی توانایی انکار حمله را خواهد داشت؟



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی