پژوهشگر

این وبلاگ حاوی نوشته ها و یادداشتهای منتشره اینجانب در رسانه ها می باشد

پژوهشگر

این وبلاگ حاوی نوشته ها و یادداشتهای منتشره اینجانب در رسانه ها می باشد

اینجانب علی اکبری به عنوان محقق و پژوهشگر مطالبی را در رسانه ها و خبرگزاری ها منتشر می نمایم که سعی دارم آنها را در این وبلاگ قرار دهم.
برای دسترسی بهتر خوانندگان محترم به اصل یادداشت درخبرگزاری یا تارنمای انتشار دهنده، در ابتدای هر متن، ضمن درج تاریخ و نام تارنمای مربوطه، لینک مربوطه نیز قرار گرفته است .

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

این مطلب  هفتم خردادماه 1394  در خبرگزاری فارس منتشر گردید.

ریاض در مرکز عربستان، همچنین منطقه شرقیه که در واقع نبض اقتصادی عربستان از محل استخراج و فروش نفت است، اهدافی است که می‌تواند در آینده نه‌ چندان دور شاهد فرود موشک‌های مقاومت مردمی و ارتش یمن باشد.

با گذشت بیش از دو ماه از حمله و تجاوز نظامی رژیم عربستان به کشور یمن، به نظر می‌رسد راهبرد جدیدی در دستور کار ارتش یمن و گروه‌های مقاومت مردمی قرارگرفته است. تاکنون یمنی‌ها با صبر هوشمندانه و راهبردی خود توانسته‌اند جنگ روانی سعودی‌ها را خنثی سازند. سعودی‌ها ادعا می‌کردند یمنی‌ها تلاش دارند با اقدامات خود اماکن شریف و مورد احترام مسلمانان را موردحمله و نابودی قرار دهند. صبر راهبردی یمنی‌ها این توطئه عربستان را خنثی و از ایجاد ائتلاف نظامی و همبستگی افکار عمومی با عربستان ممانعت به عمل آورد و حتی توانست ضمن ابطال این خبرپراکنی سعودی‌ها، افکار عمومی را با مقاومت و ملت یمن همراه سازد. انتشار تصاویر جنایت سعودی‌ها در حمله به زیرساخت‌ها، اماکن مسکونی، کشتن زنان و کودکان و مردم غیرنظامی و... توانسته است تا حد مناسبی غیر مشروع بودن حمله سعودی‌ها را برای افکار عمومی مسجل سازد و بر همین اساس پاسخ به این حملات توسط ارتش یمن، مطالبه‌ای داخلی از سوی مردم یمن و خارجی از سوی آزادیخواهان و حامیان مردم یمن بود. بعد از آنکه رهبر انقلاب یمن در سخنرانی رسمی و با استناد با کلام‌الله مجید و آیات قرآن کریم، دفاع از شرافت و کرامت یمنی‌ها را حق مشروع ملت یمن معرفی و رژیم عربستان را تهدید به اقدامات متقابل نمود و اعلام کرد در صورت ادامه تجاوز سعودی، ملت و ارتش یمن از کرامت و شرف خویش با ابزار مناسب دفاع می‌کند، اکنون شاهد تحقق این وعده از سوی ارتش و نیروهای مقاومت یمنی هستیم و البته در این اقدامات و پاسخ متقابل به تجاوز سعودی نیز هوشمندی و فراست یمنی‌ها قابل‌مشاهده است.

ارتش یمن با رونمایی از موشکی به نام النجم الثاقب، آغاز حملات موشکی به عربستان را کلید زد. برابر اخبار منتشره این موشک یک موشک کوتاه برد است و در دو مدل یک و دو ساخته شده که با برد حداکثر هفتادوپنج کیلومتر و کلاهک انفجاری هفتادوپنج کیلوگرمی می‌تواند اهداف موردنظر را موردحمله قرار دهد. ارتش یمن با این حرکت، مشابه اقدامات حزب‌الله و حماس در مقابله با رژیم صهیونیستی، سیاست توازن وحشت را در پیش گرفت. نباید از یاد برد که حزب‌الله و حماس نیز در روزهای آغازین جنگ با دشمن صهیونیستی، به استفاده از موشک‌های با برد کوتاه روی آوردند و تهدید کردند که اگر رژیم صهیونیستی دست از تجاوز و حملات خود برندارد، شهرهای دورتر در سرزمین‌های اشغالی را نیز موشک‌باران خواهند نمود و بعد از آنکه رژیم صهیونیستی دست از تجاوز نکشید، این تهدید را عملیاتی نمودند؛ به‌گونه‌ای که برخی شهرهای سرزمین اشغالی که به‌عنوان مناطق امن و دور از برد موشک‌های مقاومت معرفی می‌شد، به محل فرود موشک‌های مقاومت و فرار دسته‌جمعی صهیونیست‌ها تبدیل گردید.

به نظر می‌رسد ارتش یمن نیز همین راهبرد را در دستور کار خود قرار داده است؛ یعنی شروع از موشک‌های با برد کوتاه و تهدید اماکن و پادگان‌های نظامی در شهرهای نزدیک و حرکت گام‌به‌گام به جلو و استفاده از موشک‌های با برد بالاتر برای تهدید نقاط راهبردی عربستان که فاصله بیشتری با مرزهای یمن دارند. برخی از این مناطق در حاشیه ساحل شرقی دریای سرخ و در غرب و جنوب غربی سرزمین عربستان قرار دارند ضمن اینکه با توجه به سیاست و راهبرد یمنی‌ها مبنی بر حفظ حرمت شهرهای مقدس مکه و مدینه، حمله به مناطق شرق دریای احمر دارای محدودیت خواهد بود لیکن این محدودیت در مناطق مرکزی و شرقی عربستان وجود ندارد. ریاض در مرکز عربستان و استان شرقی که درواقع نبض اقتصادی عربستان از محل استخراج و فروش نفت می‌باشد اهدافی است که می‌تواند در آینده نه‌چندان دور شاهد فرود موشک‌های مقاومت و ارتش یمن باشند.

این راهبرد اتخاذی ارتش یمن علاوه بر اقناع افکار عمومی مبنی بر اینکه ارتش یمن تمایلی به تشدید دامنه جنگ ندارد و اگر اقدام به شلیک موشک نموده به‌واسطه عدم اعتنای عربستان به صلح و آتش‌بس بوده، در داخل مرزهای عربستان نیز جنگ روانی مناسبی ایجاد و مردم ساکن این مناطق را مجبور به فشار به حکومت سعودی برای ختم زودتر جنگ و تجاوز و جلوگیری از شلیک موشک‌های یمنی خواهد نمود. نباید فراموش کرد در جنگ روانی بعضاً تهدید به حمله، تبعات سنگین‌تری از حمله نظامی دارد.

بر همین اساس است که اخباری مبنی بر پیشنهاد استقرار سامانه‌های ضد موشکی توسط رژیم غاصب صهیونیستی در مرزهای جنوبی عربستان منتشر شده است. انتشار این اخبار نوعی اطمینان بخشی به مردم عربستان مبنی بر عدم توانایی ارتش یمن برای موشک‌باران سرزمین سعودی است. تفکری که سعودی‌ها بهتر از هرکس دیگری، بطلان آن را می‌دانند. سامانه‌هایی که قبلاً در سرزمین‌های اشغالی ناکارآمدی خود را نشان داده‌اند و اگر عربستان تمایل دارد این تجربه ناموفق را رژیم صهیونیستی را تکرار نماید، تنها شکست و تحقیر را نصیب خود کرده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی