پژوهشگر

این وبلاگ حاوی نوشته ها و یادداشتهای منتشره اینجانب در رسانه ها می باشد

پژوهشگر

این وبلاگ حاوی نوشته ها و یادداشتهای منتشره اینجانب در رسانه ها می باشد

اینجانب علی اکبری به عنوان محقق و پژوهشگر مطالبی را در رسانه ها و خبرگزاری ها منتشر می نمایم که سعی دارم آنها را در این وبلاگ قرار دهم.
برای دسترسی بهتر خوانندگان محترم به اصل یادداشت درخبرگزاری یا تارنمای انتشار دهنده، در ابتدای هر متن، ضمن درج تاریخ و نام تارنمای مربوطه، لینک مربوطه نیز قرار گرفته است .

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

راهبرد انقلابیون یمن در مقابله با تجاوز نظامی عربستان

چهارشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲ ب.ظ

این مطلب 15 فروردین 1394 در خبرگزاری فارس منتشر گردید.

این‌که نظام سلطه و عربستان به عنوان نماینده امریکا در منطقه به‌هیچ‌عنوان راضی به تشکیل حکومتی مردم‌سالار در یمن نباشند و برای حفظ سلطه خود در یمن و ممانعت از تشکیل دولتی مردمی و مخالف با خواست استعمار و استکبار، فتنه‌انگیزی نمایند؛ امری بدیهی و حتمی بود و نگارنده طی یادداشتی در خبرگزاری فارس در بهمن‌ماه 1393 به راهبرد سخت‌افزاری نظام سلطه و حتی مداخله مستقیم نظامی نظام سلطه در یمن برای مقابله با خواست مشروع انقلابیون و مردم یمن اشاره نموده بود؛ اما آنچه اکنون محل بحث است، نتایج این اقدام عربستان و چگونگی مقابله انقلابیون یمن با این تهاجم است.
  برخلاف قواعد سیاسی و نظامی که اعلام جنگ، توسط سخنگوی نیروهای مسلح و یا ارکان سیاسی و مستقر در کشور مهاجم اعلام می‌گردد، این سفیر عربستان در آمریکا بود که شروع این تجاوز نظامی را اعلام نمود. عبارت دیگر هر چند که برخی از تحلیل‌گران این اقدام را به دلیل اعلام همراهی آمریکا و چراغ سبز به این حمله اعلام نموده‌اند، لیکن این نکته نیز قابل برداشت است که عربستان حتی در چگونگی اعلام شروع نبرد نیز بی‌تجربه است و قطعاً این بی‌تجربگی در ادامه، عربستان را با مشکلات فراوان مواجه خواهد ساخت.
 نکته دیگر دلیل عدم اقدام متقابل یمن در استفاده از حق خود در دفاع مشروع است. بر اساس قواعد حقوقی و بین‌الملل، کشور یمن حق دارد متناسب با تهاجم انجام شده از خود دفاع نماید. لیکن یمنی‌ها در این مدت اقدام خاصی انجام نداده‌اند. در این خصوص می‌توان دلایل ذیل را برشماری نمود:
 1-تجاوز عربستان محدود به بمباران هوایی است. اقدامی که از نظر نظامی ارزش چندانی نداشته و نمی‌تواند باعث برتری عربستان گردد. این حملات تنها باعث تقویت روحیه ضد عربستانی مردم یمن و همراهی برخی عناصر خاکستری و مردد در یمن، با انصار الله خواهد گشت و عملاً باعث تقویت جایگاه انصار الله و انقلابیون یمن خواهد شد.
 2-در حال حاضر افکار عمومی جهان، عربستان را به عنوان متجاوز شناخته و از انقلابیون و مردم یمن حمایت می‌نمایند. اقدام متقابل یمن می‌تواند بهانه به دست رسانه‌های نظام سلطه برای تغییر این موضوع و متخاصم معرفی کردن انقلابیون یمن بدهد. اقدام متقابل یمن همچنین می‌تواند زمینه‌ساز حضور نظامی برخی کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه ای در حمایت از عربستان شود؛ بنابراین در مقطع کنونی، تحمل این حملات و استفاده از پدافند هوایی برای کاهش تأثیر این حملات، گزینه مناسب‌تری برای یمنی‌ها خواهد بود.
 3-راهبرد اصلی و اولویت‌دار انصار الله، مقابله با تروریست‌های القاعده و جریانات مخالف مردم یمن و از جمله نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی می‌باشد. هرگونه انحراف از این هدف اصلی می‌تواند باعث از دست رفتن مناطق کنونی تحت کنترل انصار الله و تشدید ناامنی و هرج‌ومرج داخلی گردد. انصار الله ترجیح می‌دهد جراحات محدود ناشی از حملات هوایی عربستان را به قیمت پیروزی و رسیدن به راهبرد اصلی خود تحمل نماید.
 4-هرچند یمنی‌ها از دفاع مشروع استفاده نکرده‌اند لیکن این امر به معنای دست بسته بودن یمنی‌ها در مقابله با تجاوز نظامی عربستان نخواهد بود. صبر مردم و انقلابیون یمن آستانه مشخصی دارد و قطعاً در روزهای آتی در صورت ادامه حملات رژیم سعودی، شاهد تغییر راهبرد یمنی‌ها در مقابل عربستان خواهیم بود چرا که به اندازه کافی فرصت برای تنویر افکار عمومی داخلی و خارجی بوده است و نمی‌توان تهاجم نظامی را تنها با بیانیه پاسخ داد.
 عربستان کشوری است بسیار آسیب‌پذیر. این کشور هرچند از نظر بودجه نظامی و تسلیحات در اختیار، قوی به نظر می‌رسد، لیکن ارتشی مزدور محور دارد. اعضا ارتش عربستان را اتباع دیگر کشورهای عربی و حتی غیرعربی از قبیل پاکستان تشکیل می‌دهند. غیر از رزمایش‌های نظامی، ارتش این کشور تجربه جنگی خاصی ندارد و نمی‌توان به توان این چنین ارتش بی‌تجربه‌ای تکیه کرد. از سوی دیگر یکی از عمده دلایل فتنه‌انگیزی عربستان در کشورهای منطقه، دور کردن فتنه از داخل مرزهای این کشور بوده است. پاسخ متقابل یمنی‌ها زدن جرقه در انبار باروت عربستان خواهد بود که باعث انفجار از درون عربستان خواهد شد. حمله موشکی یمن به مراکز و پایانه‌های نفتی عربستان و یا مراکز خاص سیاسی حکومت عربستان و از جمله کاخ‌های شاهزادگان عربستانی، تنها برخی از گزینه‌های قابل انتخاب برای نظامیان یمن خواهد بود. شرکت آرامکو به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان از اهداف شاخص برای انقلابیون خواهد بود. حمله به این مناطق، ارزش این شرکت را که بیش از 55 هزار نیروی کار را در اختیار دارد و همچنین ارزش بورس عربستان را با سقوط شاخص‌ها مواجه خواهد ساخت. نباید از یاد برد که سرمایه‌گذارانی که در عربستان حضور دارند از ناامنی در این کشور استقبال نکرده و در صورت بروز ناامنی، ادامه حضور و فعالیت ایشان در عربستان بی‌معنی خواهد بود. گزینه‌های یمن منحصر به حمله موشکی نخواهد بود. بیش از یک‌میلیون تبعه یمن در عربستان و در مشاغل گوناگون و حتی در بخش‌هایی از ارتش عربستان حضور دارند که قطعاً برخی از این اتباع یمنی از حامیان انقلابیون و مردم یمن بوده و برای دفاع از شرف و سرزمین خود حاضر به فداکاری هستند. بخش‌هایی از خاک عربستان متعلق به یمن بوده و هنوز نیز ساکنان این مناطق قرابت خود با یمن را اعلام می‌دارند. در تجربه تقابل نظامی عربستان با یمنی‌ها در گذشته نیز شاهد ضعف این رژیم در دستیابی به اهداف نظامی بوده‌ایم.
 پاسخ متقابل یمنی‌ها به عربستان همچنین می‌تواند اختلافات شاهزادگان سعودی و نیز اعتراضات مدنی را که حالت نهفته دارند آشکار سازد. بروز این اختلاف و نارضایتی داخلی، عملاً حکومت سعودی را که حقی برای مردمان خود قائل نیست با بحران داخلی مواجه و عدم مشروعیت این نظام را علنی خواهد کرد. حکومت آل سعود و نظامیان این کشور که اکنون به اقدامات خود افتخار می‌نمایند، بی‌تجربگانی هستند که تنها تا نوک بینی خود را می‌بینند. این تهاجم نوعی خودزنی حکومت عربستان بود. اکنون شاهزادگان سعودی از قرمزی رنگ خونی که مشاهده می‌کنند به وجد آمده‌اند و توجهی ندارند که این رنگ به ظاهر زیبا، خونی نیست که از مردم بی‌گناه یمن جاری است بلکه خونی است که از شاهرگ رژیم عربستان خارج می‌شود و این شادی کوتاه است و تنها تا زمان فروافتادن پیکر و جسم معیوب و مجروح رژیم موروثی سلطنتی عربستان ادامه خواهد داشت.

نظرات (۱)

باسلام .

رویش معرفت ؛ وبلاگی برای آشنایی بهتر با رشته علوم انسانی.

سری به وبلاگ ما بزنید:http://rouyesh790.blog.ir/

درضمن ممنون از وبلاگ خوبتون

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی